На публічне обговорення виноситься питання оптимізації шкільної мережі громади

26.05.2021

Відділ освіти, культури, молоді та спорту ініціює громадське обговорення проєкту рішення Корюківської міської ради щодо  приведення мережі закладів загальної середньої освіти Корюківської міської ради  у відповідність до вимог Концепції «Нова українська школа» (завантажити).

Обговорення проводиться з метою врахування думки жителів громади щодо ліквідації Білошицькослобідської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів та Охрамієвицької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Корюківської міської ради Чернігівської області.

Пропозиції, зауваження чи рекомендації жителі Корюківської міської територіальної громади можуть надавати з 27 травня по 26 червня 2021 року в письмовій формі та/або електронною поштою із зазначенням особи та контактної інформації заявника за адресою: 15300,   Чернігівська область, Корюківський район, м. Корюківка, вул. Бульварна, 6 та на електронну пошту:  kor.osvita_otg@ukr.net

Громадські слухання відбудуться 27 червня 2021 р. о 10.00 год. в приміщенні Корюківської міської ради. Оприлюднення результатів обговорення буде здійснено у формі інформаційного повідомлення на офіційному веб-сайті міської ради

Відповідальні працівники для надання консультацій та роз’яснень:

Наумчик Ірина Володимирівна, начальник Відділу освіти, культури, молоді та спорту Корюківської міської ради  (тел. 2-11-90);

Дзюба Олена Миколаївна, головний спеціаліст Відділу освіти, культури, молоді та спорту Корюківської міської ради (тел. 2-12-60).

Відділ освіти пропонує ознайомитися з причинами відповідного рішення та описом проблеми:

Відповідно до пункту 30 частини 1 статті 26, статті 60 Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту»:

1) Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

2) Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади.

3) Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради.

4) У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

Реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проєкту, відповідного рішення засновника.

Згідно з Конституцією України (ст. 143):

«Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції».

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (ст. 26):

«Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради».

Закон України «Про освіту» набрав чинності 28 вересня 2017 року. Згідно з підпунктом 13 пункту 3 розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність із Законом здійснюється протягом п’яти років з дня набрання чинності Законом. Відповідно до пункту 5 цього ж розділу Закону, засновникам закладів освіти рекомендовано протягом п’яти років привести установчі документи закладів освіти у відповідність із Законом. Таким чином установчі документи, зокрема статути закладів загальної середньої освіти, мають бути переоформлені до 28 вересня 2022 року.

На території Корюківської міської територіальної громади функціонує 13 закладів загальної середньої освіти,  у яких навчаються 2212 школярів:

–  8 закладів загальної середньої освіти І–ІІІ ступенів  (серед них 1 – опорний) (1880 учнів) ;

–  4 заклади  загальної середньої освіти І–ІІ ступенів (165 учнів);

– 1 заклад загальної середньої освіти І ступеня (167 учнів).

Головне у закладі освіти – це якість знань, рівень підготовки учнів, вміння набуття навиків спілкування в колективі однолітків, вчитися здобувати лідерські навики, мати можливість повноцінного розвитку своїх здібностей та творчої майстерності. Адже тільки у конкурентному учнівському середовищі у дітей є мотивація до кращих результатів у навчанні. На жаль, із кожним роком у нашій громаді, як і в Україні в цілому, зменшується народжуваність, відповідно, зменшується кількість учнів,

Зростає кількість малокомплектних шкіл. На даний час у громаді нараховується 5 малокомплектних закладів загальної середньої освіти, з них ЗЗСО І–ІІІ ступенів – 3, ЗЗСО І-ІІ ступенів – 2. Зменшується середня наповнюваність класів, збільшується кількість класів, у яких діти навчаються на педагогічному патронажі (індивідуальна форма навчання).

З одного боку, педагогічний патронаж передбачає індивідуальний супровід учня з боку вчителя, проте велику частину матеріалу учень має опрацювати самостійно. Крім того, відповідно до Положення про індивідуальну форму навчання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 12.01.2016 №8, визначається кількість навчальних годин, які оплачують педагогічним працівникам за індивідуальну форму навчання. Вона значно відрізняється від кількості годин за груповою формою і становить 5 навчальних годин для початкової школи, 8 – для середньої школи, 12 – для старшої. В той час як Міністерством освіти і науки затверджена типова освітня програма для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти, якою, зокрема, визначено навчальне навантаження учнів. Згідно з програмою питання навчального навантаження учнів 5–9 класів регулюватимуться Санітарним регламентом для закладів загальної середньої освіти і Державним стандартом базової середньої освіти. При 5-денному навчальному тижні кількість годин становить: для учнів 5-го класу – 28, 6-го класу – 31, 7-го класу – 32, 8-го класу – 33, 9-го класу – 33 години на тиждень.

Індивідуальна форма навчання (педагогічний патронаж), особливо впродовж тривалого часу, не дає здобувачам освіти можливості виконати вимоги Державного стандарту освіти. Такі учні не мають змоги взаємодіяти з однолітками під час навчання, спектр комунікативних ситуацій, у яких вони опиняються, обмежений. І чим старші учні, тим яскравіше проявляється дана проблема. Відсутність класно-урочної системи не дає змоги розвивати у дітей такі важливі компетенції, як ефективна комунікативна здатність, уміння працювати в команді, проективність в умовах конкуренції, готовність до постійного навчання, яке диктується динамічними змінами на ринку праці. Дитина ізольована від життя школи. Розвиток соціальної компетентності, зокрема, вміння відстоювати власні інтереси та інтереси інших осіб, надавати допомогу та поводитися етично, також обмежений, адже дитина не має змоги практикувати соціальну компетентність у групі та з однолітками. Сучасна людина повинна вміти співпрацювати, співіснувати в щільному соціумі. Шкільний колектив має соціалізувати дитину. Там, де немає дітей, зазвичай, немає в достатній кількості вчителів-предметників, вчителі викладають 3–5 предметів.

Значна видаткова частина бюджету Корюківської міської територіальної громади використовується на забезпечення надання освітніх послуг.

Середня наповнюваність класів у закладах освіти Корюківської міської територіальної громади  становить 16,4 учнів, у сільській місцевості – 8,6 учнів.

Середня наповнюваність класів: у Білошицькослобідській загальноосвітній школі  І–ІІ ступенів  становить – 3,2 учнів, у Охрамієвицькій загальнооосвітній школі І–ІІ ступенів – 4, 2 учнів

Дані заклади освіти є найбільш затратними серед усіх шкіл ТГ у зв’язку з відсутністю класів, в яких навчається 5 учнів.

Згідно з перспективною мережею у 2021/2022 н.р.: у Білошицькослобідській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів навчатиметься 26 учнів, є лише 3 класи, де навчається 5 і більше учнів, на всю початкову школу 14 учнів, в решті класів учнів від 1 до 3-х; в Охрамієвицькій загальноосвітній школі І-ІІ ступенів навчатиметься 36 учнів, є лише чотири класи, де навчається п’ять і більше учнів, решта класи неповні.

Проєктна потужність  Перелюбської загальноосвітньої школи І-ІІІ  ступенів (де планується навчання учнів з Білошицькослобідської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів ) становить 530 осіб, наразі в закладі навчається 77 учнів, є сучасні навчальні кабінети, створені сучасні умови для навчання дітей. Приміщення відповідає всім санітарним вимогам, облаштовано внутрішні санвузли. Планується відкрити маршрут шкільного автобуса, що  підвозитиме учнів і вчителів до місця навчання та у зворотньому напрямі.

Проєктна потужність Наумівської загальноосвітньої школи  І–ІІІ ступенів (де планується навчання учнів Охрамієвицької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів) становить 360 осіб, наразі в закладі навчається 150 учнів, є сучасні навчальні кабінети, створені сучасні умови для навчання дітей. Приміщення відповідає всім санітарним вимогам, облаштовано внутрішні санвузли як у початковій, так і в основній школах; наявний  доступ до мережі Інтернет. Планується відкрити маршрут шкільного автобуса, що підвозитиме учнів і вчителів до місця навчання та у зворотньому напрямі.

Створення таких закладів загальної середньої освіти дасть позитивні результати, оскільки це і об’єднання навчальної бази, оновлення педагогічного колективу та формування нового учнівського соціуму через групування учнів з високим рівнем знань в одному закладі.

Проаналізувавши перспективну мережу закладів освіти Корюківської міської територіальної громади, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу, виносимо на громадське обговорення  питання щодо ліквідації наступних закладів загальної середньої освіти на території Корюківської міської територіальної громади: Білошицькослобідської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Корюківської міської ради Чернігівської області та  Охрамієвицької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Корюківської міської ради.

ukУкраїнська